På filosofi plejede vi at sige, at vi ikke fandt nogen svar, men at vi blev bedre til at stille de rigtige spørgsmål. Min vittige ven Peter Møller har foreslået, at jeg nok ikke finder svaret i Indien, men at jeg efter min rejse vil kunne formulere spørgsmålet på hindi. Her er en lille blog med opdateringer om hvordan det går. Først skriver jeg ned på min A4-blok, og så tager jeg på netcafé og poster.

Sunday 29 April 2012

2tal lokal

Tom er en Ph.D.-studerende fra Bristol som forsker i træskæreres arbejdsforhold i en lille by i Uttar Pradesh. Han har været i indien i fem ud af de sidste ni år. Han er tidligere sprogskoleelev og i dag er han flydende i hindi. For tiden er han i Mussoorie for at besøge venner og ordne sine noter i rolige omgivelser. Vi er meget sammen, og det er godt for mit hindi at møde Toms lokale venner.

Heromkring har mange indere gode engelskfærdigheder, og blandt de velhavende er det kutyme at tale engelsk indbyrdes. Samtidig er der mange skønne indere, som ikke taler engelsk, og hvis man kan hindi kan man lære dem at kende. Forleden drak vi et par øl med Toms ven Roshin. Han var vældigt glad for at møde en ny hinditalende udlænding, og lynhurtigt blev jeg inviteret til tre bryllupper og en middag i Roshins landsby. En dejlig oplevelse.

No comments:

Post a Comment